Mi pare che la grande e dovuta attenzione dei mass media italiani
alla tragedia dell’abbattimento dell’aereo civile Malaysia Airlines
Boeing-777 dello scorso 17 luglio, con quasi 300 morti civili
innocenti, abbia seguito la consueta “costante di decadimento”
tipica della nostra informazione mainstream.
Cosa intendo? Facile. Se facciamo, per comodità, 100 la quantità di notizie il giorno dopo un evento internazionale anche clamoroso, essa diventa 10 il giorno successivo, 1
il giorno dopo ancora, e poi si avvicina allo zero: questo,
indipendentemente dal fatto che su quell’evento ci siano nuovi
clamorosi sviluppi. E allora, o sai l’inglese, il francese, lo
spagnolo, e cerchi di seguire sulla stampa internazionale, oppure
vai sui blog.
Ovviamente, la regola non si applica se l’evento diventa oggetto di
una trasmissione con plastico di Bruno Vespa od assimilati. In
questo caso, l’attenzione resta battente anche a babbo morto.
Bene. Due giorni fa la Russia ha presentato ufficialmente — in
una pubblica e, come si dice, “partecipatissima”, conferenza
stampa una sfilza di risultati di osservazioni radar e immagini
satellitari che mi hanno letteralmente fatto saltare sulla sedia.
Il testo inglese è riportato in fondo a questo articolo. Ma vediamone la sostanza nella nostra amata lingua madre.
In sostanza, ci sono due fatti nuovi:
1) L’esercito ucraino aveva tre o quattro battaglioni di
difesa aerea dotati di sistemi di Buk-M1 SAM schierati in prossimità
di Donetsk il giorno dell’incidente. Questi missili erano in grado di
colpire l’aereo civile. Altri missili terra-aria non ne avevano la
possibilità, data l’altezza e la posizione dell’aereo. Le
ricostruzioni americane basate sul trasferimento di missili
terra-aria russi in territorio ucraino sono frutto di un
video-bufala.
2) C’era un caccia dell’esercito ucraino a 3 km dal Boeing
nel momento dell’abbattimento nel video della torre di controllo.
Questo caccia — modello Su–25 — lo si vede muoversi verso l’alto verso il Boeing-777. La distanza tra i velivoli era di 3–5 km. Il Su–25 è armato con missili aria–aria R–60, in grado di agganciare un bersaglio a una distanza di 12 km, e distruggerlo definitivamente ad una distanza di 5 km. I russi chiedono: qual era la missione del velivolo da combattimento, che si trovava su rotte civili?
Capperi.
La conferenza stampa
è stata tenuta da due funzionari di alto livello dell’esercito russo,
il Capo di Stato Maggiore Andrey Kartopolov e il Comandante
dell’aeronautica Igor Makushev. Hanno di fatto smontato le
affermazioni di Kiev dimostrando che la responsabilità di quanto
accaduto non sarebbe da attribuire alle milizie filorusse
dell’Ucraina orientale bensì a una precisa azione militare
dell’esercito ucraino.
Accidenti. Occorre verificare, che dite?
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Andando più nel dettaglio, i russi hanno posto dieci domande agli
ucraini ed ai loro alleati occidentali e statunitensi. Domande che
attendono risposta, pubblicate da Russia Today:
1. Perché il volo MH17 ha lasciato il corridoio
internazionale nel momento in cui sorvolava la città di Donetsk
virando verso nord?
2. Questo cambio di percorso è stato dovuto a un errore
della cabina di comando dell’aereo, oppure il pilota è stato tratto in
errore perché ha seguito le indicazioni del controllori del
traffico aereo di Dnepropetrovsk?
3. Perché l’esercito ucraino ha schierato
un imponente sistema di difesa anti-aerea in quest’area dell’Ucraina
dell’est se le milizie separatiste non hanno velivoli a loro
disposizione?
4. Perché Kiev ha implementato il sistema missilistico
Buk proprio nella zona controllata dalle milizie separatiste in
cui è avvenuta la tragedia?
Ci sono foto satellitari delle unità di difesa aerea dell’Ucraina
nella parte sud orientale del Paese. Le prime tre foto sono state
scattate il 14 luglio. La prima mostra sistemi di lancio Buk situtati
8 km a nord ovest di Lugansk (un TELAR e due Tels). La seconda foto
mostra radar situati 5 km a nord di Donetsk. Si possono vedere due
TARs insieme ad altre attrezzature militari. La terza foto mostra
sistemi di difesa aerea a nord di Donetsk (un sistema di lancio TELAR
e circa 60 militari oltre a veicoli, tendoni e altre
apparecchiature). Una foto della stessa area scattata il 17 luglio
(il giorno dell’abbattimento dell’aereo), mostra che i sistemi di
lancio non ci sono più.
5. Perché il giorno dello schianto dell’aereo è stato
registrato un aumento delle attività dei radar dell’esercito ucraino
9S18 Kupol-M1, componenti del sistema Buk, installati nell’area
dell’abbattimento?
6. Perché quel giorno un aereo militare ucraino percorreva il corridoio internazionale riservato agli aerei civili?
C’erano tre aerei civili in quell’area in quel lasso di tempo: un
volo Copenaghen-Singapore (17:17), un volo Parigi-Taipei (17:24) e il
volo Amsterdam-Kuala Lumpur abbattuto. Ma appunto i sistemi di
monitoraggio russi hanno registrato anche la presenza di un caccia
dell’aeronautica ucraina, come detto sopra.
7. Perché un caccia militare ucraino volava nello stesso momento e nella stessa area attraversata da un aereo passeggeri?
8. Da dove proviene il lancio del missile? Da dove
proviene il video diffuso dai media occidentali secondo cui il
sistema Buk utilizzato sarebbe stato trasferito dal territorio
russo in territorio ucraino?
Il video in questione è frutto di una montatura: è stato
realizzato nella città di Krasnoarmeisk, come dimostra il
cartellone che si vede sullo sfondo dove compare la pubblicità di
una concessionaria di auto al civico 34 di Dnepropetrovsk
Street. Krasnoarmeysk, come noto, è sotto il controllo dei militari
ucraini dal 11 maggio. Non quindi dei separatisti.
9. Dimostrato che il video è stato realizzato in una parte
di territorio ucraino controllato da Kiev, dove si troverebbe
adesso il sistema Buk che ha lanciato il missile? Quando è stata
l’ultima volta che un missile è stato lanciato da questo sistema?
10. Perché i funzionari del governo americano non hanno
ancora fornito le prove che dimostrerebbero che l’aereo è stato
abbattuto da un missile lanciato dalle milizie separatiste
filorusse?
I funzionari americani affermano di avere foto satellitari che
provano che l’aereo di linea della Malesia è stato abbattuto da un
missile lanciato dalle milizie filorusse. Ma nessuno ha visto
finora queste fotografie.
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Mi sa che a queste domande occorrerebbe dare:
- Visibilità sui media occidentali (speranze scarse)
- Risposte (speranze altrettanto scarse).
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Ecco il testo completo in inglese della Conferenza Stampa,
con le immagini satellitari. Poi, sotto, il video della
conferenza, che è in russo, ma con traduzione sequenziale
e sottotitoli in inglese.
The Main Operations Directorate – the Deputy Chief of the
General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation
Lieutenant-General A.V.Kartapolov
Dear representatives of mass media!
Ladies and gentlemen!
After the Malaysia Airlines Boeing-777 accident on July 17,
following the international airway Amsterdam — Kuala Lumpur, we
can find quantity of conflicted information. In this case the
Russian Federation Ministry of Defense considers necessary to
submit information having at the General Staff disposal. On the
scheme you can see the international airway. The Boeing-777 was
supposed to fly on this airway. Draw your attention to the fact that
the aircraft followed inside the specified air-corridor to
Donetsk, then it deviated from the route to north. Meanwhile the
maximum distance from the left border of the air-corridor was 14
kilometers.
Then we can see that the Boeing-777 turned back to the borders of
the specified air-corridor. Nevertheless Malaysian aircrew didn’t
succeed the maneuver. At 17.20 we entered the event of the aircraft
rate reduction, at 17.23 the aircraft’s point blinked off on the
radar. Why did the aircraft cross the border of the air-corridor? Was
it the navigation mistake, or the aircrew followed the
Dnepropetrovsk ground control orders? We will find the answers
after “black boxes” and communication decoding. According to our
information on the day of the accident the Ukrainian Armed Forces
deployed 3 to 4 artillery battalions of Buk-M1 missile system not
far from Donetsk. The system allows hitting the targets on the
distance up to 35 kilometers and on the altitude to 22 kilometers.
Why did the Ukrainian Armed Forces deploy these air defense units in
the Donetsk region?As we know militants don’t have aircrafts. On the
scheme we can see that both projected impact point and the airway are
inside the air defense battle zone of the Ukrainian Armed Forces’
Buk-M1 missile system. We have satellite photos of the Ukrainian Air
Defense systems deployed in the South-East of the country.
The first 3 photos are dated July 14, 2014:
On the first photo you can see the Buk missile systems deployed
8 kilometers north-west to Luhansk. On the photo you can see clearly
a self-propelled launch system and 2 loading vehicles.
On the second photo you can see radars deployed 5 kilometers north
to Donetsk. We can see 2 radars, different equipment and
facilities.
On the third photo we can see air defense equipment deployed north
to Donetsk. You can see clearly self-propelled launch system with
turned launch shoe and near 60 units of military and special-proposed
equipment, mounted defilades and facilities.
Here you can see a photo of the same area on July 17. Draw your
attention that the antiaircraft system is absent on this photo.
On the fifth photo we can see Buk-M1 artillery battalion deployed
50 kilometers east to Donetsk and 8 kilometers south to
Shakhtarsk. We can answer: why the battalion was deployed near to
the territory controlled by militants just before the accident?
On the photo of same area dated July 18 we can see that the battery
left the occupied position. Besides it, on July 17 we detected
increased activity of Ukrainian radars 9S18 Kupol-M1 of the Buk
missile system.
On the photo you can see that 7 radars worked on July 15, 8 radars
on July 16, and 9 radars on July 17. Since July 18 there are only 2–3
radars per twenty-four hours. We shall find out the reasons for the
events.
I want to expose air situation in Donetsk area that day. On the
picture you can see information of objective control since 17.10 to
17.30 Moscow time.
At that time there were 3 civilian aircrafts:
- Flight from Copenhagen to Singapore at 17.17;
- Flight from Paris to Taipei at 17.24
- Flight from Amsterdam to Kuala Lumpur.
Besides it, Russian system of air control detected the Ukrainian
Air Force aircraft, purposed Su-25, moving upwards toward to the
Malaysian Boeing-777. The distance between aircrafts was 3–5
kilometers.
Su-25 can gain an altitude of 10000 meters for a short time. It is
armed with air-to-air missile R-60 able to lock-on and destroy target
at a distance of 12 kilometers, and destroy it definitely at
a distance of 5 kilometers. What was the mission of the combat
aircraft on the airway of civilian aircrafts almost at the same time
and same altitude with the civilian craft? We want to have this
question answered.
The video of the Rostov Aerial Center of the Joint Air Traffic
Management System can corroborate the information. The Chief of
Staff of the Air Force Lieutenant-General Igor Makushev will comment
the video.
Commentary of the Chief of Staff of the Air Force of the Russian Federation Lieutenant-General I.Y.Makushev
Dear Ladies and Gentlemen!
Today the Aircraft Air Traffic control has acquired some
objective control materials from the Rostov Aerial Center of the
Joint Air Traffic Management System. The video presents the air
control information on air situation in the region of Donetsk in
the period from 17.19 P.M. to 17.25 P.M. Moscow time on July 17, 2014.
In the upper left corner there is a Boeing-772 mark, following the
route from Copenhagen to Singapore. Under this point there is
another aircraft, it is Boeing-777 mark, which is on his way from
Amsterdam to Kuala Lumpur. And on its right there is a Boeing-778 mark
making its way from Delhi to Birmingham. All the three aircraft have
been steadily monitored by the three radar stations of the air
traffic control of the Ministry of Defense of the Russian
Federation. Boeing-777 is moving towards the Russian Federation
state boundary and is to cross it in the point of «TONAK». An air
traffic control officer has been controlling the aircraft flight
and keeps on enquiring its flight variables to compare them with the
given ones. At 17.20 P.M. at the distance of 51 kilometers from the
Russian Federation state boundary and the azimuth of 300 degrees
the aircraft started to lose its speed obstructively which is quite
distinctively to be seen on the table of the aircraft
characteristics. At 17.21 35 seconds P.M. with the aircraft speed
of 200 km/h at the point of the Boeing crash there is a new mark of the
aircraft to be seen. The aircraft was steadily monitored by radar
stations of Ust-Donetsk and Butirinskoe during 4 minutes period. Air
control officer having enquired the characteristics of newly
appeared aircraft couldn’t possibly get them because it is in all
likelihood that the aircraft had no secondary deduction system
amounted on it, which is put typically for military aircraft. The
early detection of this aircraft appeared to be quite impossible
because the air situation control is usually performed by radars
working in a standby mode which detection possibilities at the
given distance are over 5000 m altitude.
The detection of the aircraft turned out to be possible as the aircraft ascend it.
The further aircraft flight variables changes on its route
testified the fact that it is now flying in the area of Boeing crash
and is monitoring the situation. Earlier the Ukrainian officials
reported that on the day of the Boeing-777 accident there were no
military aircraft available in the region. So, as you can see, it is
not appeared to be true. Thank you for your attention.
Ladies and Gentlemen, we also have some questions to our US
partners.According to the statement of the US representatives they
have some pictures from the space supporting that missile
launching was made by the militants.But nobody has seen these pictures.
According to our dates from 17:06 till 17:21 Moscow time on the July
17 over the South-Eastern territory of Ukraine flew US space
satellite. This is a special device of the experimental space
system designed to detect and track various missiles launches. If
the US party has photos made by the satellite, please let us ask them
to show the world’s community for further investigation.
Is it coincidence or not? However the time of the Malaysian
Boeing-777 accident and the time of the observation done by the
satellite over the Ukrainian territory are the same. To conclude it
I would like to mention that all the concrete information is based
on the objective and reliable dates of the different Russian
equipment in contrast to the accusations of the US against us made
without any evidence.The good example of such fact is that some mass
media showed transportation of the Buk-M1 missile system from
Ukrainian to Russian territory.We can clearly see that its frame-up.
These pictures were made in the city of Krasnoarmeisk that is
confirmed by a banner situated close to the road. This banner has
an address of the car shop situated at the Dnepropetrovskaya, 34.
Since May 11 the Krasnoarmeysk city is under control of the
Ukrainian Armed Forces. That is why we have some questions. What kind
of launching system is it? Where is it transported? Where is it now?
Why is it unloaded completely? What was the last time it launched
missiles? To end my speech I would like to emphasize that the
Russian Federation did not deliver to the militants any Buk-M1
missiles systems and other equipment. All the dates prepared by
the Ministry of Defense of the Russian Federation will be
transmitted today to the experts of the European countries and
Malaysia. I hope these dates will help to make the reliable
investigation of the tragedy that happened on the July 17 over
Donetsk. The Ministry of Defense will continue to inform you about
the newly revealed facts connected with the air disaster of
Malaysian Boeing-777.
Thank you for your attention.
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Guardate voi stessi il video completo
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